Om e-sigarett fordampere

Fordamper, hva er det? 

Fordamperen, eller "tanken" som den også blir kalt, er den delen av e-sigaretten som gjør om e-væsken til damp. Når e-væsken har blitt omgjort til damp, er det mulig å innhalere den og du sitter igjen med en følelse av å røyke en vanlig sigarett. Fordamperen skrus fast til et batteri sånn at den får strøm. En typisk e-sigarett fordamper består av mange deler: 

fordamper

 

1. Drip tip / Munnstykke - Dette er den delen av fordamperen du suger på når du skal innhalere dampen. Munnstykkene kommer i mange forskjellige former, materialer og ulike design. Mange fordampere har mulighet for å bytte munnstykke sånn at du kan sette ditt eget personlige preg på den. Munnstykket selges og omtales ofte med det engelske navnet "drip tip". 

drip tips

 

2. Drip tip tilkobling - Her skal munnstykket kobles til. Det som er viktig hvis du bruker et uoriginalt munnstykke, er at tilkoblingen passer til munnstykket du skal bruke. Se etter tilkoblingstype når du prøver å finne et munnstykke som passer til din fordamper, f.eks. 510, 901, 808.

Drip tip tilkobling

 

3Glass-/plasttube - Denne tuben er vanligvis en gjennomsiktig del av fordamperen som fylles opp med e-væske. Grunnen til at den er gjennomsiktig, er for at du enkelt skal kunne se hvor mye væske som er igjen i tanken til enhver tid. Disse tubene kommer vanligvis i plast eller i pyrex glass, men er også mulig å få i stål for de som ønsker noe mer robust. Fordelen med plast-tubene er at de er billige å produsere. Ulempen med disse, er at de er ømfintlige for enkelte type e-væsker som f.eks. sterke sitrus- og kanelvæsker. Bruker du disse væskene i en plasttank, kan tanken sprekke. 

Glasstanker er mer robuste, de tåler alle slags e-væsker og er også enklere å rengjøre. En annen fordel med disse, er at smaken ikke fester seg til glasset sånn som den gjør i plasttanker. Når du har vasket en glasstank, kan du fylle den med med en ny e-væske som har en annen smak. Fordampere med glasstank er derfor et populært valg blant erfarne e-sigarett brukere.

En annen viktig ting å legge merke til ved disse tubene/tankene, er at de varierer veldig i størrelse. Noen er veldig små og har bare plass til noen få ml med e-væske, mens andre kan romme opptil 3-5ml væske eller mer. Desto større tanken er, desto sjeldnere trenger du å fylle den opp. 

Glasstanker

 

4. Coil/fordamperhode - Coilen er den delen av fordamperen som varmer opp e-væsken og gjør den om til damp. Når det går strøm gjennom coilen, begynner den å gløde og e-væsken blir varmet opp. Coilen er en del av fordamperhodet og disse leveres i forskjellige varianter. Fordamperhodene leveres ofte med forskjellig motstand (oppgitt i ohm). Dette tallet angir hvor høy motstanden er i coilen. Lav motstand betyr at coilen produserer mer varme enn hvis den har høy motstand. Mer varme betyr mer damp, men det betyr også at coilen får kortere holdbarhet. Et fordamperhode som har lav motstand ligger vanligvis på 1-2 ohm, mens hoder med høy motstand vanligvis ligger rundt 2-3 ohm. Det finnes også en kategori som kalles for "sub-ohm" hvor coilen er på under 1 ohm, men dette er kun for folk med lengre erfaring som bygger sine egne coiler. 

fordamperhode

En annen ting som er verdt å legge merke til, er at noen fordampere kommer med "toppcoil", mens andre kommer med "bunncoil". Forskjellen på dette, er rett og slett bare plasseringen av fordamperhodet. Fordampere med toppcoil, har hodet plassert oppe ved munnstykket, mens de med bunncoil er plassert nede ved basen. Det er både fordeler og ulemper med begge deler:

Toppcoil:

  • Fordeler: - Enkle å fylle, rengjøre og gir varmere damp enn fordampere med bunncoil. 
  • Ulemper: Dragene blir tørre etter at du har dampet en stund og fordamperen må snus opp ned av og til for at vekene skal bli mettet med væske. Kan dempe smaken. Fordampere med toppcoil fungerer best når de er fulle og blir generelt litt dårligere når det begynner å nærme seg slutten på tanken fordi det ikke kommer nok væske til coilen. 

Bunncoil:

  • Fordeler: Veldig konsistent fra start til slutt. Mindre demping av smaken. Ingen problemer med tørre drag siden veken alltid er i kontakt med væsken.
  • Ulemper: Kan være vanskeligere å fylle. Blir lettere skitten. Kan gjøre at væske kommer inn i luftkanalen og forårsake at du får ren væske i munnen, noe de fleste synes er ubehagelig.

toppcoil vs bunncoil

 

5. Base - Basen er den delen av fordamperen som skal skrus fast til batteriet. Det som er viktig her, er at gjengene på basen passer til gjengene på batteriet du bruker. Det er hovedsakelig 2 typer tilkoblinger som blir brukt: eGo og 510. Hvis batteriet har 510 gjenger, må du bruke en fordamper som har 510 gjenger. Veldig mange e-sigarett batterier (og også noen fordampere) har imidlertid støtte for begge typer, så dette er vanligvis ikke noe problem. 

Gjenger

 

En del baser har også luftjustering, sånn som f.eks. Kanger Aerotank. Luftjusteringen gjør at du kan tilpasse blandingsforholdet mellom luft og damp. Mer luft gjør at det blir lettere å trekke inn, og mindre luft gjør at det blir tyngre å trekke inn. Hvis du suger inn mye luft, så vil du også suge mindre væske inn i coilen og det kan derfor smake brent fordi at bomullen i coilen blir tørrbrent. Hvis du merker at det blir brentsmak, bør du derfor slippe mindre luft inn i tanken.

Hvor mye luft du bør slippe inn, kommer ofte an på hvilke e-væsker som blir brukt. Noen e-væsker er lettere å trekke inn med mye luft, mens andre trenger lite. Med luftjustering kan du tilpasse luftmengden etter eget behov og ta dampingen til nye høyder!

Luftjustering

 

En god fordamper er en viktig investering til e-sigaretten din og man må gjerne prøve flere typer før man finner en som passer til sitt eget personlige forbruk. Noen foretrekker fordampere med toppcoil, mens andre kun skal ha bunncoil. Noen vil ha en tank med luftjustering mens andre klarer seg fint uten. Noen skal kun ha glasstank, mens andre synes plasttanker er helt topp. Vårt råd er å prøve ut litt forskjellige fordampere sånn at du kan finne din personlige favoritt.

Lykke til!